Hide Ads »
המדריך למוסיקאי המתאמן

המדריך למוסיקאי המתאמן

3.12.2015

כתב: אייל ברימן, מדריך מוזיקלי בכפר נוער "ביכורים" למצוינות באומנויות.


כל מוסיקאי בכל רמה שהיא תמיד יצטרך למצוא על מה להתאמן על מנת שיכול לקדם את עצמו ולשפר את עצמו. מדריך זה אינו יעסוק ב - ״על מה צריך להתאמן?״ אלא ב - ״איך צריך להתאמן?״ כי כולנו יודעים איך אנחנו רוצים להישמע ומה הדברים שאנחנו צריכים לנגן על מנת להגיע לשם ( בעזרתו של מורה פרטי, האינטרנט, ספר ואולי אפילו חבר) אבל הקושי להתחיל להתאמן מגיע כשפתאום בין אם אומרים לנו או לא אנחנו נאלצים להתמודד : משמעת עצמית, התמדה והרבה סובלנות.

מדריך זה ינסה להסביר כיצד ניתן לייעל את זמני האימון והתרגול שלנו בכדי להגיע לתוצאות טובות יותר בזמן קצר יותר ולהפוך את אותו זמן אימון לחוויתי, כיפי ופחות מייאש - ממש כמו שאנחנו מלמדים ומיישמים בביכורים - כפר נוער לאומנויות, אשכול.

בניית תוכנית אימון והצבת מטרות

לפני שנתחיל לחשוב על אימון ותרגול נקח דף ועט ונרשום לעצמנו במסודר תוכנית אימונים מפורטת. נתחיל בלהציב לעצמנו מטרות כלליות לתקופת האימונים הקרובה (כמו: סגנון חדש שאנו רוצים ללמוד, מספר שירים שאנו רוצים לנגן ואף לאלתר עליהם, עבודה על טכניקה, עבודה על קריאת תווים, שירה נכונה ולמידת מילים ושירים) שאנו חושבים שעם מספיק אימון נכון ויעיל, נוכל לעמוד בהן. כעת נעמוד את פרק הזמן שאנו משערים שייקח לנו עד להשגת המטרות הכלליות ( מכיוון שמדובר במטרות כלליות וגדולות מומלץ שגם פרק הזמן יהיה לטווח ארוך). כעת לאחר שהצבנו לעצמנו מטרות לטווח ארוך ואת הזמן הדרוש להן, נבנה לעצמנו תוכנית שבועית ואף יומית שבה נציב מטרות פשוטות יותר בדרך למטרות הכלליות, נקבע זמני אימון עד לבחינת יום שעה ומשך הזמן אימון ובכך נפרק את המטרות הכלליות לגורמים קטנים פשוטים ונגישים יותר. כל יום לפני זמן האימון שהצבנו לעצמנו אנו מחוייבים לדעת על מה אנו מתאמנים היום לפרטי פרטים ובסוף זמן האימון לדעת להגדיר במדויק האם עמדתי והספקתי את מה שהצבתי לעצמי להתאמן עליו. אם נראה שלא, נצטרך לבדוק ולשחק עם תוכנית האימון שלנו ובכך לשנות את זמן האימון, את השיטה בה אנו מתאמנים (שעליה נדבר עוד מעט) ואולי אף את המטרות הקטנות שלנו ובכך לייצר מטרות קטנות נגישות ופשוטות יותר שנוכל לעמוד בהן ויכולו לייצר לנו חויית הצלחה! אם נעמוד במטרות הקטנות נוכל להתקדם הלאה לעוד מטרות קטנות קשות יותר וברמה גבוהה יותר ובכך נוכל להתקדם אל עבר השגת המטרות הכלליות.

יצירת מרחב אימון מתאים (אולי כפר נוער?)

עוד לפני שאנו ניגשים בכלל להתאמן חובה עלינו לבדוק האם הסביבה שאנו מתאמנים בה שקטה, ממוזגת כראוי ונעימה. כמו כן, יש לבדוק שכל הציוד הדרוש לאימון כבר מוכן ועומד, בכדי למנוע עצירות והפרעות לאימון עצמו. יש למנוע כמה שניתן מראש כל הסחת דעת שיכולה להפריע לנו להתרכז בזמן האימון ואם צריך , אף ליצור מרחב נקי מתמונות ,שטיחים צבעוניים, מחשב, משחקי וויידיאו וטלוויזיה שיוכלו לפתות אותנו ולהפריע לנו להתרכז, וכמובן שיש לסגור את הטלפון הנייד בדיוק מאותה הסיבה. 

null

מכפר הנוער...

איך יודעים שאנו מתאמנים בכלל?

בתור התחלה- יותר קל לחשוב הפוך- 'אם אני נשמע טוב מדי, כנראה שאני לא מתאמן'. בגלל שאנחנו עובדים על דברים מאתגרים, אנחנו בהכרח צריכים להישמע לא טוב.. נדע שאנו מתאמנים כאשר עד כמעט סוף זמן האימון אנו נשמע רע! ואם נקרא לאמא חבר או כלב הם יברחו וילכו בנימוס. רק כאשר בסוף זמן החזרה נתחיל להשימע טוב יותר ,אפילו במעט, נדע שאנחנו מתאמנים. כי להתאמן מתאמנים על מה שאנחנו נשמעים בו רע! פשוטו כמשמעו.

איך לייצר שיטת עבודה יעילה?

כל אחד לומד ומתרגל בשיטה ובאופן שונה אבל בכדי למצוא את השיטה היעילה ביותר לך, יש לחפש אותה. בכדי לא להפוך את החיפוש הזה למתיש מדי, עלינו לייצר זמני אימון שבו אני מנטרלים ומשתיקים גם מחשבות והרהורים שעלולים להפריע לנו ולהוציא אותנו מריכוז ולהגיע למצב של מאה אחוזי ריכוז באימון עצמו, שהראש כולו יהיה באימון. רק אז נוכל למצוא את הצורה והשיטה הנכונה ביותר לאימון שיכולה גם להתשנות מיום ליום ומנושא לנושא.

כשאנו מגיעים למצב של מאה אחוזי ריכוז (או לפחות שאיפה אליהם) ואחרי שמצאנו את השיטה האישית שלנו, נעבוד במרץ עד לסוף זמן האימון ונעמוד בסופו את מידת ההצלחה של אותה שיטה, ואם נראה שהיא אינה יעילה מספיק, ננסה למצוא בזמן האימון הבא שיטה אחרת. יש לציין שבכדי להגיע לריכוז באימון צריך להגיע מספיק רגועים לפני זמן האימון ואם נראה שאנו סוערים באותו היום ניתן ואף רצוי לדחות את האימונים באותו יום עד שנירגע.

לסיכום ניתן להבין כי אימון ברובו נוגע למשמעת עצמית והתמדה אבל בכדי להגיע אל אותן תכונות יש לייצר לנו שגרת אימון והרגלי אימונים באמצעות תוכנית אימונים מפורטת ומשוב עצמי כפי שפורט לעיל. בכפר הנוער "ביכורים" אנחנו מנצלים גם את הסביבה החברית וההדרכתית לעזור לנו להגיע ליעדים אלו ולהתמיד בהם לאורך זמן. בהצלחה לכולם!!

Login To reply: Sign up \ Login
PIANO1
04:33 - 14.01.2016 יפה. אם כי לא נכון לכתוב "מדריך זה אינו יעסוק" אלא או "לא יעסוק" או "אינו עוסק".